Mooi woord he? Geef toe, het zou zomaar een vermelding waard zijn in de nieuwste Dikke. Datariseren, dat is waar het kennelijk allemaal om draait in de Telecomwereld anno 2009. WE moeten mee, WE moeten data verkopen. Onze netwerkoperators zijn ervan overtuigd, de targets voor 2009 liegen er niet om, het verkopen van data is de toekomst! Maar heel eerlijk gezegd:
zo nieuw is dat niet. Ik herinner me nog één van de Vodafone-uitjes een jaar of vijf geleden. Business Select Dealers waren we, te gast te Zandvoort op het plaatselijke circuit aldaar. Naast de beloofde (ont)spanning en sensatie was er ook ruimte voor ‘serious business talk’. De toenmalige salesmanager dhr. M. Rotteveel gaf zijn visie op de markt en gaf fijntjes mee dat WE data gingen verkopen. “De markt is er klaar voor”, sprak hij vol overtuiging. De reden dat juist deze meeting mij zo’n vijf jaar na dato steeds is bijgebleven, is de discussie die ontstond nadat ik – en plain public – een wat minder gewaardeerde opmerking maakte: “En hoe gaan jullie er voor zorgen dat behalve onze klanten ook WIJ er klaar voor zijn?” Een begrijpelijke reactie zo meende ik, immers u kent het gezegde ‘wat de boer niet kent…’
Inmiddels schrijven we half 2009 en ik stel vast, ook de datawereld draait door. Data is aan de orde van de dag, maar zijn WE er klaar voor? Beste (traditionele) telecommer, heb JIJ de omslag naar functionele en interessante dataproposities al gemaakt? Zijn WIJ al in staat het B2B-segment te verrijken met handige dataoplossingen die onze klant dik geld opleveren? Of houden we – misschien wel tegen beter weten in – nog steeds vast aan de traditionele koers die we al jaren varen? Lekker veilig, lekker makkelijk? Jammer, dit kost geld!
Wie ben ik, maar als ik ondernemer was in telecom dan wist ik het wel. Ik zou het van de daken schreeuwen: “Beste Collega’s de tijd van kolen is voorbij WE gaan aardgas verkopen.” Datariseren is het omzetwoord voor 2009 wat mij betreft. Data zou de binnenkomer moeten zijn voor elke zich zelf respecterende accountmanager in de datacom. Wat nou krediet crisis? Data IS de omzetgenerator die voor jou deuren opent die voor de ‘abonnementen schuivers’ inmiddels gesloten blijven.
Pak je kans, sta eens stil bij de mogelijkheden die het aanbieden van bruikbare en functionele (mobiele) dataproducten/oplossingen jouw klant biedt. Ga hem dat vertellen, reken hem voor wat hij kan verdienen (noemden we vroeger besparen) én beloof hem een feilloze integratie en een dito installatie. Wedden dat 2009 een TOP Jaar wordt! O ja, zou het bijna vergeten… Als je dan toch ‘binnen’ zit, neem dan meteen even die abonnementjes mee! Datariseer ze.
Ron Graumans
RCA Sales & Marketing
Ron is oud-eigenaar van Finntax Telecom. Tegenwoordig geeft hij sales- en marketingadvies