Archief

‘VERRAS JE KLANTEN’

verras_je_klanten“Wat moeten controllers nou met mijn verhaal?” Ron Graumans vroeg zich dat af toen hij werd uitgenodigd om voor financials zijn visie op marketing uiteen te zetten. Na afloop van de landelijke sectordag VVT op 15 november wist hij dat financials niet alleen cijferaars zijn, maar ook professionals die steeds vaker meedenken over de strategie van de zorgorganisatie.

Continue Reading..

Verkoophonger

ron_graumans_2Ik neem u even mee, terug naar de donkere dagen rond kerst! Samen met mijn collega en maatje Rob, gingen we er op uit! We hadden hem al eerder gereden; na een exclusieve VIP-introductie door importeur Pon en nu was het nu eindelijk zo ver… Hij was te koop! “De nieuwe Audi Q5 is nu te bestellen bij uw dealer”, vermeldde de digitale nieuwsbrief mij enthousiast.

“Goedemiddag Heren”, sprak de verkoper ons aan terwijl zijn ogen ons in een split second probeerden te scannen. Ik zag hem denken: wat moet ik met die twee? “We komen kijken naar de nieuwe Q5! Oh, maar die is er nog niet! grinnikte de ‘slimme’ verkoper. “Dus we kunnen hem ook niet bestellen”, was mijn geprikkelde reactie!

Na enige gepraat viel het spreekwoordelijke kwartje. Het was de beste man helder, voor hem stonden twee potentiële klanten die wel heel erg in de markt waren voor de aankoop van een tweetal dikke auto’s. Het opstellen van de offerte met uiteraard de nodige opties was te doen, de waarde van mijn drie jaar oude BMW lag iets lastiger “Meneer Graumans, ik moet even naar de handel voor een goede prijs! Mag ik u morgen bellen?” Morgen bellen? ik wilde bestellen! Zonder inruilprijs maar met een paar knap gedrukte A4-tjes verlieten we teleurgesteld de showroom. MORGEN BELLEN!?!

Continue Reading..

Hoe zet ik mijn bedrijf in de markt

laptop_indemarkt

Ron Graumans is een rasechte ondernemer met een neus voor marketing. Hij is begonnen op zijn 12e als marktkoopman en is inmiddels directeur van zijn tweede bedrijf.

Na al vanaf zijn prille jeugd waardevolle ‘straatervaring’ te hebben opgedaan als verkoper van kousen en sokken op de markt en verkoper van encyclopedieën aan particulieren, maakte hij in 1987 kennis met de B&B markt! Eerst als verkoper en later verkoopleider bij een groothandel in relatiegeschenken weet hij menig Directeur, Marketing Manager en Inkoper te overtuigen van zijn geloof in ‘ondernemen is… verrassen en onderscheiden!´
Continue Reading..

Datariseren. lees: Data-Rie-Seren

ron_graumansMooi woord he? Geef toe, het zou zomaar een vermelding waard zijn in de nieuwste Dikke. Datariseren, dat is waar het kennelijk allemaal om draait in de Telecomwereld anno 2009. WE moeten mee, WE moeten data verkopen. Onze netwerkoperators zijn ervan overtuigd, de targets voor 2009 liegen er niet om, het verkopen van data is de toekomst! Maar heel eerlijk gezegd:
zo nieuw is dat niet. Ik herinner me nog één van de Vodafone-uitjes een jaar of vijf geleden. Business Select Dealers waren we, te gast te Zandvoort op het plaatselijke circuit aldaar. Naast de beloofde (ont)spanning en sensatie was er ook ruimte voor ‘serious business talk’. De toenmalige salesmanager dhr. M. Rotteveel gaf zijn visie op de markt en gaf fijntjes mee dat WE data gingen verkopen. “De markt is er klaar voor”, sprak hij vol overtuiging. De reden dat juist deze meeting mij zo’n vijf jaar na dato steeds is bijgebleven, is de discussie die ontstond nadat ik – en plain public – een wat minder gewaardeerde opmerking maakte: “En hoe gaan jullie er voor zorgen dat behalve onze klanten ook WIJ er klaar voor zijn?” Een begrijpelijke reactie zo meende ik, immers u kent het gezegde ‘wat de boer niet kent…’
Continue Reading..

“Ik heb het niet nodig”

ik_heb_het_niet_nodig_ron_graumansVoor de vaste lezer van dit mooie vakblad vertel ik geen nieuws. Na een goed leven als directeur van een gerenommeerd telecombedrijf in het Zuiden des lands besloot ik te kiezen voor een ander zakelijk leven. Na ‘de zaak ’ te hebben verkocht, wilde ik dingen doen die ik leuk vind: aan de slag met en voor mensen; mensen motiveren, stimuleren en dus beter laten presteren, dat is mijn passie. Zo stond ik bij een van mijn eerste sales sessie’sv ol passie voor de klas bij een “Ervaren Sales Team.” Qua prestatie had dit team een zodanig resultaat gescoord dat de baas mij verzocht zijn mensen een dagje te trainen en te motiveren. Een leuke klus! Stuk voor stuk aardige kerels en dames. Alhoewel, tijdens het voorstel rondje had ik hem al in de gaten: Karel! Een van de beste (vond hij zelf) en meest ervaren medewerkers van dit telecombedrijf. En hij had er weinig zin in… Waar zijn collega’s met een positieve instelling meededen en meedachten over een vernieuwde aanpak en tactiek zat deze topper met zijn armen over elkaar en een blik van “lul jij maar lekker, mij leer je niets. Ik heb het niet nodig!” Terwijl de teamgenoten van Karel de kunst van het onderscheidend vermogen, de meerwaarde van inzet, passie en drive naar de eigen praktijk probeerden te vertalen, was onze Karel vooral overtuigd van zijn
eigen kunnen. Desgevraagd kwam de aap uit de mouw: “Beste Ron, niets negatiefs over jou echt niet, maar ik weet echt wel hoe het moet, ik verkoop al jaren op mijn manier, ik ga niets veranderen, ik heb het niet nodig.”

Continue Reading..

Er is nog genoeg te verkopen…

er_is_nog_genoeg_te_verkopen_ron_graumansU kent het wel, net terug van vakantie en er dan even lekker voor gaan zitten…het doornemen van de stapel vakantiepost en kranten!

Mijn oog viel op het volgende artikel “Pastoor luidt kerkklokken via zijn mobiele telefoon”. Wie dacht dat de kerk niet met zijn tijd mee gaat, moet maar eens in het Vlaamse Widert, net over de grens bij Roosendaal, gaan kijken. Pastoor Ludo Boden van de Sint-Jan Batist parochie luidt er de kerkklokken tegenwoordig met behulp van een GSM-modem. “Je moet met de tijd mee gaan”, vertelde Pastoor Boden, “ik hoef nu geen vrijwilligers in te zetten en dus de kerk niet meer te verwarmen.” In een splitseconde moest ik denken aan Gerrit, Gerrit Splinter de man die mij bijna 20 jaar geleden wist te bewegen de overstap te maken naar de toen nog maagdelijke telecombranche. “Ron, geloof me, telecom heeft de toekomst, er komen nog zoveel nieuwe technieken, er wordt nog zoveel ontwikkeld… Er is nog genoeg te verkopen!”

Continue Reading..

Hogere verkoopkunde vanuit top-kennis, top-sport en top-ervaring

Succesvol verkopen begint bij jezelf. Basis zijn je aangeboren en aangeleerde kwaliteiten. Het zit deels in je genen, maar maak vooral ook gebruik van de hogere verkoopkunde die ervaren mensen je kunnen leren.

Continue Reading..

Om deze website zo optimaal mogelijk weer te geven maken wij gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten